Mi a művészetpedagógia, és miért fontos?

Katona Tünde Virág

origami

…az érzelemvilág gazdagsága jelentősen befolyásolja tanulási képességünket, kreativitásunkat. Ezért kell oktatási rendszerünkben, elsősorban középiskolában, jóval nagyobb hangsúlyt kapnia az érzelemvilág gazdagítását szolgáló művészeti és erkölcsi nevelésnek. (…) A művészeti élmények révén tárjuk szélesre a fiatalokban a befogadás folyosóját az agy és a külvilág között, hiszen ugyanezen a folyosón közlekedik az alkotóképesség is, csak ellenkező irányban. Ezáltal nem csak kreativitásunk nő, hanem emberségesebb emberekké válhatunk…

Dr. Freund Tamás

Mind a művészetpedagógia, mind a művészetterápia megkülönbözteti az alkotást és a befogadást, azonban ma már mind a két terület elméletében fontos helyet kap az a gondolat, hogy a befogadás és az alkotás nem választható el egymástól, kölcsönös jelentésteremtés történik (mind az alkotó, mind a befogadó részéről).

Jó esetben itt tehát a nevelő/formáló funkciót nem a személyesség, a nevelő-növendék kapcsolat, hanem maga a művészet látja el, a nevelő a nagy számok miatt kevésbé személyes kapcsolatot tud kialakítani, viszont megfelelő facilitátor, inspiráló személyiség, aki maga is elkötelezett a művészi élmények irányában. Ezeknek a módszereknek számos kézzel fogható pozitív hatása és eredménye van: az amerikai művész- és művészetpedagógus képzés intézményeit összefogó Arts Education Partnership 2002-ben és 2009-ben lezajlott hatásvizsgálatai bizonyítják, hogy azokban az iskolákban, ahol jó színvonalú és minden évfolyamon hozzáférhető a művészeti képzés, lényegesen jobbak az eredmények szövegértésben és matematikában is (Catterall, 2009).

A művészeti tevékenységeket a gyermeki önismeret, önformálás, illetve egymás megismerése eszközének tartják (Pukánszky, Németh, 1996). Ez azonban sajnos a gyakorlatban ritkán valósul meg, a mai közoktatási gyakorlat távol van ettől az elképzeléstől, keveredik a „hagyományos” közoktatásbeli művészeti neveléssel. Az alternatív és reformpedagógiai irányzat kapcsolata a művészetoktatással más módon is megjelenik: a művészeti iskolákat az alternatív iskolák egyik típusának tekinti a pedagógiai szakirodalom.

A művészeti nevelés fogalmát ma általánosabb értelemben használjuk. Olyan nevelési formának tekintjük, amely a művészeteket a személyiségformálás eszközének tekinti. Ez jelentheti a nem művészeti területek, művészet által történő oktatását is. Ilyen például a drámapedagógia alkalmazása például a történelemoktatásban, mint a Széna téri srácok című foglalkozásunk.

Források

  • Catterall J. (2009). Doing Well and Doing Good by Doing Art: The Effects of Education in the Visual and Performing Arts on the Achievements and Values of Young Adults. Los Angeles/London: Imagination Group/IGroup Books. (Tartalmi összefoglaló)
  • Pukánszky B.,  Németh A. (1996). Neveléstörténet. Nemzeti Tankönyvkiadó.