Katona Tünde Virág
Szakmai körökben gyakran foglalkozunk azzal a kérdéssel, hogy ki a jó pedagógus. A pedagógusnak hatalmas szerepe a társadalom oktatási, nevelési és szocializációs terén, a cseperedő generációk tudását és készségeit alapozza meg, így létfontosságú azt vizsgálni; mi tesz egy személyt motiváló, konstruktív, hatékony pedagógussá?
A pedagógusok pszichológiai kézikönyve három fő tényezőt emel ki. (Szabó, 2004). Szabó Éva szerint az első fő tényező maga az intellektuális viselkedés. A tárgyi tudás mellett lényeges az adott korosztály, a gyermekcsoportok működésének ismerete, ami pedagógiai, pszichológiai tudást is feltételez.
A szakmai tudás mellett meghatározó a pedagógus kommunikációja az ismeretek átadásához. Ehhez szükséges tényező a módszertan: a nevelés és oktatás sikeressége azon is múlik, hogy egy-egy tananyagot, feladattípust a pedagógus milyen módszerrel sajátíttatja el, hogyan szervezi a foglakozást vagy a tanórát, hogyan kezeli a társas helyzetből fakadó problémákat. Ebben a tényezőben játszik később fontos szerepet a Holdkő Alapítvány által is képviselt színház, és művészetpedagógia, illetve az egyéb alternatív pedagógiai módszerek.
A harmadik fő tényező maga a személyiség. Az ideális pedagógus számos személyiségbéli elvárásnak felel meg, gyakran ellentmondó tulajdonságokkal és képességekkel kell rendelkeznie, szinte végtelen a lista. A legfontosabbak: alkalmas-e modellnek, példaképnek, elég szuggesztív-e, tehát képes- e érvényesíteni, elfogadtatni szándékait és ismereteit, vannak-e az átadási folyamatához szükséges színészi képességei, hogyan kezeli a konfliktusokat és az agressziót, milyen értékeket és normákat képvisel, mennyire lelkes és motivált, milyen vezető.
Emellett a jó pedagógus érett személyiség. G. Egan szerint az érett személyiség két legfőbb jellemzője: belső kontrollal rendelkezik (ismeri önmagát, ura önmagának, elvégzi a feladatait), és kézben tartja a kapcsolatait. Az érett személyiség képes „építő módon túllépni önmagán”. (Egan, 2011)
A kapcsolatok kézben tartásának kulcsa az empátia, a tiszta kommunikáció, és a kialakult világkép, beleértve a társadalmi felelősségvállalást is. Hatalmas feladat ez bárkinek, az elvárások gyakran elérhetetlenek, mégis minden felsorolt tényezőre szüksége van egy jó pedagógusnak, ehhez pedig fejlesztés, támogatás szükséges.
Források
- Szabó É., Vörös A., N. Kollár K. (2004). A tanári szerep, a hatalom és a tekintély problémái In: Pedagógusok pszichológiai kézikönyve 2. Osiris Kiadó.
- Egan, G. (2011). A képzett segítő. ELTE Eötvös Kiadó.